O projekcie

Koncepcja kreatywna kampanii społecznej

Scenariusz zwycięskiego projektu osadzony jest na kanwie historii mafii. Jej członkowie na co dzień otoczeni władzą i pieniędzmi wszędzie czują się bezpieczni. Jednak codzienną rutynę związaną ze zbieraniem haraczy i spożywaniem typowo włoskich, obfitych kolacji przerywa nieoczekiwane zajście – przez okno do pomieszczenia wrzucony zostaje kamień owinięty kartką z wypisaną groźbą „Idę po ciebie, don Pablo. W tym roku załatwiłem już 14 tysięcy bardziej niewinnych niż ty”. Następnie członkowie mafii słyszą silne walenie do tylnych drzwi, do których dobija się wróg. Przerażony szef wzywa posiłki, które mają „Zabezpieczyć tyły!” przed… rakiem jelita grubego. Zaskakująca puenta spotu ma na celu uzmysłowić, że rak może dotknąć każdego z nas, a najskuteczniejszą metodą walki z nim jest profilaktyka – a więc wykonanie kolonoskopii.

Zwycięzcy o swojej kampanii

„Tegoroczna 5 edycja „Mam Haka na Raka” została poświęcona rakowi jelita grubego. Dotarcie do ludzi i przekonywanie ich do badań profilaktycznych nie było dla nas łatwym zadaniem, ponieważ choroba ta porusza krępujące kwestie, niekiedy nawet stanowi temat tabu. Drugi etap, polegający na stworzeniu kampanii społecznej, stanowił dla nas spore wyzwanie. Do tematu nie chciałyśmy podejść w sposób tradycyjny, ukazując jedynie cierpienie i ból chorującego. Naszym głównym celem było zmotywowanie ludzi i pokazanie im, że z chorobą należy walczyć do końca, stąd motyw gangsterski. Mamy nadzieję, że nasze działania spowodują, że chociaż jedna osoba wykona kolonoskopię i to byłby nasz największy sukces” – mówi Paulina Małolepsza, laureatka programu

W skład zwycięskiego zespołu weszły: Paulina Małolepsza, Izabela Bardyga, Laura Frenczko i Magdalena Konieczek. Opiekę nad zespołem sprawowała Pani Iwona Janicka.

Środowisko medyczne o kampanii

„Zwycięski koncept wyróżnia kreatywne i lekkie podejście do problemu, jakim jest niska świadomość społeczna nt. profilaktyki nowotworu jelita grubego. Przekaz kampanii jest spójny, a użyte narzędzia sprawiają, że kampania zapada w pamięć. Jestem przekonany, że dzięki niej Polacy nie tylko dowiedzą się, jak najskuteczniej walczyć z rakiem, ale też uważniej przyjrzą się swojemu zdrowiu. Wierzę, że ta kampania realnie wpłynie na postawy Polaków” – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii, organizator Programu.